Thursday, April 18, 2013

Jordan Memanggil . . .


Maka , berakhirlah sudah sebuah tanda tanya , keraguan di hati . Keputusan muktamad diberi oleh si ayah . Si ibu jua tidak berani untuk mengingkari . Dibimbangi kesihatan si ayah terjejas dek kedegilan si anak mereka ini . Lalu ku pujuk hati , ku redha kan diri untuk melepaskan segala hasrat di hati .

Tawaran ke Jordan datang berkunjung melamar ku . Apakan daya , ayah sangat menentang . Katanya , kekal sahaja di UIA ni . Kalau memang tak boleh nak catch-up course yang saya ambil sekarang , boleh usaha untuk minta tukar couse lain .

. . . . . perbualan bersama mak malam semalam ku matikan dengan hati yang sangat marah lagi kecewa . Haih entah lah nak cakap macam mana . Hati aku sakit , tersepit .

Deringan telefon pagi tadi sungguh sangat mengganggu tidurku . Kedengaran suara si ibu di hujung talian . Tak banyak yang aku suarakan . Lebih banyak berdiam diri . Mungkin itu lebih baik bagiku ketika itu . Mak ada menanyakan , "Ana marah mak ke ?" okke . Sayu pula hati tersa . Hmm . Mak menjelaskan situasi yang sebenar . Bukan mak sengaja menghalang ku daripada menerima tawaran Jordan itu . Tapi semuanya kerana si ayah . Dibimbangi kesihatan ayah terjejas . Ayah dah lama menghidap penyakit darah tinggi .

Kebetulan , jiran kami baru sahaja meninggal 2 hari yang lalu setelah menderita sakit kencing manis . Salah seorang anaknya , doktor . Lepasan Jordan . Bertahun lamanya dia menuntut ilmu . Nun jauh di sana , di negara orang . Baru setahun lebih pulang ke tanah air . Keadaan ayahnya semakin parah . Namun masih berdegil tidak mahu ke hospital untuk dirawat . Puas dipujuk . Namun masih berdegil sehinggalah nafasnya yang terakhir . Niat baik si anak dikatakan kurang ajar . Setelah ketiadaan si ayah , anaknya sungguh sangat merasa terkilan . Mungkin ini yang dia rasakan .

"Saya anak yang tak berguna . Saya seorang doktor . Akan tetapi , ayah saya sendiri saya tidak mampu untuk merawatnya . Saya juga telah berlaku kurang ajar terhadap ayah saya . Saya telah memaksanya untuk ke hospital . Saya tahu dia tak sukakan nya . Tapi saya tetap memaksanya ."

Perasaan diri tidak berguna dan anak yang kurang ajar mungkin akan  menghantui dirinya . Nauzubillah . Semoga dia dipelihara ALLAH . Tidak menyalahkan diri atas kematian ayahnya . Semoga ALLAH memberi ketenangan di hati nya . Dan semoga ALLAH mencucuri rahmat-NYA serta menempatkan arwah ke dalam golongan hamba2-NYA yang beriman . AMIN

Dengan hati yang lemah , saya cuba kuat kan diri . Mungkin inilah jawapan dari-NYA untuk pertanyaan saya . Saya mencuba untuk tetap redha . Saya positifkan diri membenarkan kata2 mak . Jordan tu jauh . Nanti sakit pening saya , mahupun kedua2 mereka , susah pulak nak melawat , merawat bagai . Sebab JAUH ! Lagipun , kos sara hidup di sana bukan lah murah walaupun dengan adanya pinjaman . Kami bukanlah dari keluarga yang senang . Hanya golongan pertengahan . Lagipun saya sendiri sedar , bukan mudah untuk saya berjauhan dari keluarga  . Alangkan kat Malaysia ni pun , paling kurang sebulan sekali wajib nak balik rumah ! Setiap minggu kalau tak balik , mesti ada je mimpi2 dari rumah yang datang berkunjung dalam lenaku -.-'

MAKA , terbinalah kata2 ini untuk merawat hati . Selagi mak ayah masih hidup , USAHA-kan !
- utamakan mereka LEBIH daripada diri sendiri
- jaga hati mereka LEBIH daripada hati sendiri
- gembirakan mereka LEBIH daripada diri sendiri


 Lagipun , saya dah pernah luka kan hati ayah sebulan yang lalu . Walaupun pada saya , niat saya baik . Hanya ingin melihat beliau bangga dengan anak bongsu nya ini . Pada saya , sepanjang saya hidup 18 tahun ni , tak pernah ada satu pun perkara yang saya pernah lakukan , yang membanggakan kedua ibubapa saya . Ketika saya membuat keputusan untuk repeat MUET saya , ramai yang seperti menentang . Kata mereka untuk apa saya repeat ? Sedangkan result saya telah dikira bagus .

Tapi hati saya kata , insyaALLAH saya mampu lakukan yang lebih baik dari itu . Ayah sangat menentang keputusan saya . Katanya , apa yang saya dapat tu dah cukup . Tak perlu repeat ! Tapi saya keraskan kepala -.-‘ DEGIL ! Saya teruskan niat di hati . Tiba hari peperiksaan . Speaking , reading menampakkan permulaan yang agak baik . Tiba sahaja writing paper , tak disangka-sangka tiba2 otak jadi BLANK ! Boleh dikatakan result saya kali ini akan hancur -.-' syukurlah listening menenangkan hati . Hmm

Dari itu , saya berkata dalam hati . Kalau lah saya tak degil , dengar kata mak ayah , tentu tak akan jadi begini . Mula timbul rasa menyesal dalam hati . Maka saya membuat konklusi . Kalau buat sesuatu tanpa redha ibu dan ayah , begitu lah akibat nya .

Hari ini , saya aplikasikan semula kata2 saya yang dulu . Kalau memang ayah tak izinkan saya pergi , baiklah . Saya akur . Takkan ku lakukan tanpa redha mereka . Pada mulanya memang saya marah lagi kecewa . Tapi ku pujuk hati . Errr tapi kadang2 saya keliru dengan kemahuan ayah . Dulu beliau yang beria mahu saya ke Jordan . Sejak saya form4 lagi ! Tak habis2 dengan Jordan . Saat saya dah diberi peluang itu , beliau jua yang kuat menentang  . Tapi , biarlah . Dah ayah tak izin . Akur kan sahaja .


Kepada anda teman , Faezatul Mursyida Binti Zolkifly , teruskan niat anda . Takpe . Pergi je dulu temuduga tu minggu depan . Dapat ke tak biasiswa tu , kemudian fikir . Apa pun keputusan anda , biarlah didahulukan istikharah dan musyawarah . Jordan tu bukan dekat2 tau ! Fikir betul2 . Kalau memang hati dah nekad , kuatkan hati . Tak boleh cengeng2 duduk sana nanti !

* SAYA BUKAN LAH ANAK YANG BAIK . TAPI SAYA MENCUBA MENJADI LEBIH BAIK *

2 comments:

dinie said...

Allah knows what the best for u, farhana. Takpe, who knows one day awk boleh sambung kat sana. Maybe not now. La tahzan. Belajar kat uia rajin2. Dptkan high pointer, dekan ke. Then nnti apply lg scholarship okay? Maybe that time hati ayah awk lembut. Take care and study hard!

fara vava said...

oyeah . buad master dengan suami nanti kan ? mesti ayah takde sebab nak halang dah . dah ada orang boleh jaga anak dia niiii kat sana . hee . insyaALLAH . AMIN . pray for me . ouh nway dah lama tak dengar khabar awk . kwn2 SKT lain pun . rindu :')